Categorie: communicatie | Gepubliceerd: 15 oktober 2010

'Effie' voor campagne Plastic Heroes

De reclamecampagne voor de gescheiden inzameling van kunststoffen bij huishoudens heeft een prijs ontvangen van de reclamewereld.

Effie 2010.jpgZilveren Effie 2010 in de categorie bewustwording is gegaan naar Stichting Nedvang, Wave Communications en SVB Media voor de Plastic Heroes Campagne.

Advertentie- en reclamebureaus bepalen jaarlijks wie de beste, leukste of indrukwekkendste camagne heeft gevoerd. Er zijn tal van prijzen, Effies genaamd, die in verschillende categorieën worden uitgereikt. In de categorie ‘Bewustwording’ is de campagne Plastic Heroes bekroond met de zilveren Effie 2010. “De slimme strategie, de knappe uitvoering en resultaten die alle verwachtingen overtreffen, maken deze case prijswaardig.” De prijzen zijn dit jaar voor het eerst in 'cases' verdeeld, waarbij de inzenders de campagne in twintig minuten konden presenteren.

Effie
De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan dertig landen verspreid over vijf continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1984 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in de geslaagde marketingoperatie. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA, Vereniging van communicatieadviesbureaus en BVA, bond van adverteerders.

Jury-rapport
Onderstaand is de verantwoording van de jury voor de toekenning van de zilveren award.
Goede, harde case. Het visitekaartje van deze categorie, waar iedereen en het milieu in het bijzonder blij van wordt. De Plastic Heroes zijn er in geslaagd om binnen een jaar tijd het inzamelen van plastic afval bijna net zo gewoon te laten worden als het inzamelen van oud papier en glas.
Knap om zo snel het ingesleten gedrag van de burger te veranderen.
Helemaal knap om alle gemeenten van Nederland (met uitzondering van Rotterdam) mee te krijgen. Niet door verplichte wetgeving, maar door een slimme strategie. Simpel gezegd: Als alle inwoners van Nederland bereid zijn om plastic afval te scheiden, dan kunnen alle gemeenten van Nederland niet achterblijven om hierin te faciliteren.
Door de marktwerking- en psychologische druk die uitging van de landelijke publiekscampagne moesten gemeenten wel ‘mee’. Geen gemeente kon het tegenover zichzelf en haar inwoners verantwoorden om afzijdig te blijven.
De gekozen communicatievorm met een feloranje, uiterst lenig icoontje in een heldenrol (de Plastic Hero!) werkte als een magneet op alle doelstellingen.
Met mooie een-tweetjes tussen burger en gemeente, free publicity en paid publicity.
Het inzamelen van plastic afval is onderdeel geworden van de publieke agenda en het persoonlijk gedrag. Met als resultaat een exponentiële groei van de hoeveelheid ingezameld plastic: maandelijks wordt er nu (juli 2010) drie keer zoveel ingezameld als het jaarvolume van heel 2008!
Deze bewustwordingscase, vanuit de principes van een merkoperatie aangestuurd, is dikverdiend ZILVER.

Meer informatie

Zilveren Effies in Adformatie.