De Plastic Soup Surfer lanceert een campagne die mensen activeert zwerfafval op te rapen en vast te leggen aan de hand van de innovatieve fotoherkenning van Google.
De fotoherkenningstechnologie van Google kan op foto’s van zwerfafval worden toegepast. Vanaf dan kan in een foto het merk, het materiaal en de vorm worden herkend van het zwerfafval. Deze data wordt opgeslagen tezamen met de locatie en de tijd. Dit betekent een revolutie in gebruiksgemak en monitoring.
Het doel is om met de data de beleidsmakers en de bedrijven waarvan de verpakking afkomstig is met de neus op de feiten te drukken. Er wordt meer verantwoordelijkheid en actie van hen geëist in de vorm van campagnes, betere ontwerpen en alternatieve materialen. “Vanaf nu is zwerfafval-rapen geen symptoombestrijding meer, maar een roep om verandering”, zegt Merijn Tinga, alias de Plastic Soup Surfer erover.
De website PickUp10.org is zo ontwikkeld dat deze op een zeer
laagdrempelige manier een breed publiek activeert tot het nemen van
zwerfafval foto’s en het uitnodigen van hun vrienden. Oprapen,
vastleggen en opruimen wordt leuk en sociaal acceptabel middels
challenges, social-sharing en gamification. Het einddoel is opname van de
gebruiker en zijn data in de al bestaande zwerfafval app Litterati.
De app 'Pick Up 10' is ontwikkeld in samenwerking met
digitaal ontwerpbureau ‘Hike One!’ en frontend developers
‘De Voorhoede’.
Vrijwel tegelijkertijd met Pick Up 10 lanceert National Geographic deze juni de themamaand #stopmetplastic. De Plastic Soup Surfer is een van de drie ambassadeurs van deze campagne. Er wordt op verschillende manieren samengewerkt met National Geographic: door Pick Up 10 te ondersteunen maar ook in het verzamelen van plastic zwerfflesjes voor het nieuw te bouwen Plastic Soup Surfboard.
Pick Up 10 gebruikers worden opgeroepen de zwerfflesjes die ze oprapen
in te leveren bij de Plastic Soup Surfer. Van deze flesjes zal hij een
nieuw surfboard 3D Printen. Een bijzonder board bovendien: het geprinte
board wordt een draagvleugel-SUP board. Het zogenaamde ‘Foil
Suppen’ is een zeer nieuwe sport met nog zeer weinig beoefenaars.
Het is een spectaculaire en magische ogende manier van
‘vliegen’ boven het water. Op dit board zal de Plastic Soup
Surfer een recordpoging ondernemen.
Deze expeditie zal de aftrap vormen van een internationale estafette,
waarbij het 3D geprinte board wordt doorgegeven aan internationale surfers
die eveneens een expeditie zullen ondernemen op dit Plastic Soup
Board.
Alle door de gebruikers ingezamelde flesjes kunnen speciaal op 24 juni tijdens de door National Geographic georganiseerde Beach CleanUp worden afgegeven aan de Plastic Soup Surfer.
Als de Plastic Soup Surfer 10.000 foto’s binnen heeft, belooft hij bij levensmiddelenmultinationals als Unilever naar binnen te lopen en eist hij betere anti-zwerfafval ontwerpen en anti-zwerfafval campagnes. Vanaf 100.000 foto’s loopt hij binnen bij internationale frisdrank-maatschappijen en supermarkten en eist hij medewerking bij het uitrollen van statiegeldsystemen in Europa en daarbuiten. Komt hij tot 1 miljoen foto dan gaat hij naar levensmiddelenmultinationals als Unilever en eist hij dat ze afvalmanagementsystemen faciliteren in ontwikkelingslanden.
De Plastic Soup Surfer kreeg landelijke bekendheid toen hij vorig een statiegeldpetitie aanbood in de Tweede Kamer.
Bron: Youtube/Plastic Soup Surfer.