Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 12 juni 2018

Velux gaat dakramen inzamelen en recyclen

Velux Nederland, BMN Bouwmaterialen en Suez zijn een samenwerking gestart om Velux dakramen terug te nemen in plaats van weg te gooien. Aannemers kunnen verouderde Velux dakramen apart inzamelen en zo een bijdrage leveren aan recycling van afval in de bouw.

Velux dakraam.pngVelux gaat de eigen dakramen terughalen en laten recyclen.
Foto: Velux

Het is voor het eerst in Nederland dat dakramen gescheiden worden ingezameld. De dakramen worden gedemonteerd in een sociale werkplaats. “Door de opbouw van Velux dakramen kunnen ze relatief eenvoudig weer worden gedemonteerd. Door de grondstoffen zoals glas, hout en kunststof te scheiden en te hergebruiken als grondstof voor andere producten, verwachten we over de totale levenscyclus van een Velux dakraam de CO2-uitstoot met naar schatting 28 procent te reduceren,” vertelt initiator Ronald Bal van Velux Nederland.

Inzameling

Inzameling van de gebruikte Velux dakramen vindt plaats op twee verschillende manieren. Voor het inzamelen van enkele stuks dakramen is een samenwerking gestart met BMN Bouwmaterialen. “Wanneer een aannemer nieuwe bouwmaterialen bij ons haalt, kan hij direct het oude Velux dakraam bij ons inleveren in de BMN Bouwbewust Afvalretourstraat. Op dit moment wordt het concept getest met een pilot bij BMN-vestigingen in Zwolle en Drachten. Onze ambitie is om het concept hierna landelijk uit te rollen,” aldus Petran Verhoef van BMN Bouwbewust.

Co-creatie

Bij grotere renovatieprojecten kan de betreffende aannemer bij Velux Nederland een eigen container voor op de bouwlocatie aanvragen. Op deze manier worden in Asten en Etten-Leur al dakramen apart ingezameld. “Suez heeft een logistieke taak op de bouwlocaties. Daarnaast heeft Suez een rol om op een juiste manier de materialen af te voeren, te verwerken en met diverse partijen te zorgen voor de recycling van glas, hout en kunststof,” zo laat Henk-Jan van Doorn, Key Account Manager bij Suez weten. “Dat is onze expertise en we laten daarmee zien dat we door middel van co-creatie veel kunnen bereiken in de recycling van bouw- en sloopafval.”

De take-back service is niet kosteloos, maar het is wel goedkoper dan wat betaald moet worden voor het afvoeren van regulier bouw- en sloopafval, laten de samenwerkende bedrijven weten.