Categorie: advertorial | Gepubliceerd: 27 september 2018

Containermanagement omvat meer dan software

In een digitale wereld waar transparantie, papierloos werken en real time verwerking en opvolging nog aan belangrijkheid winnen, draait alles rond het hebben, controleren en analyseren van (big) data. Ook in de afvalwereld. Niet alleen verplicht Europa gemeenten om een bepaald minimum scheidingspercentage te halen, ook de burger stelt steeds meer eisen, zoals inzage in zijn gegevens.

IMG_5259.JPGContainers met identificatie zijn tegenwoordig de normaalste zaak.

Door de jaren heen is het inzamelen van afval grondig gewijzigd.  Vroeger werd een vat, ton of emmer gebruikt om het afval in te zamelen. Deze werden later vervangen door de plastic zakken. Toen speelde het nog geen rol hoeveel afval je als  burger aanbood, de inzamelaars waren al lang blij dat ze jouw afval konden verzamelen. De laatste decennia ligt de focus echter op een goede inzameling van de gescheiden afvalfracties. Toen heeft de minicontainer zijn intrede gemaakt. Door de stijging van de verwerkingskosten en het milieubewustzijn werden deze containers uitgerust met een identificatie. Ondertussen werd er meer geproduceerd en geconsumeerd waardoor de noodzaak ontstond om voor de burger een mogelijkheid te voorzien om allerlei afval aan te bieden en dit zelfs 24/7. De containerparken en de milieustraten met de bovengrondse en/of ondergrondse verzamelcontainers waren geboren.

Naast de groei van de verscheidenheid aan afvalinzamelsystemen is er ook een mentaliteitswijziging opgetreden. Wij als burger zijn veeleisender geworden. Wij willen service. Wij eisen transparantie van onze gemeente. Wij zijn mondiger geworden en/of voelen ons sterker vanachter het scherm van onze computer of smartphone.

Ook de gemeenten hebben een transformatie ondergaan. Ze zijn veel professioneler geworden omdat het geld goed moet worden besteed aangezien burgers hier meer toezicht op gaan houden. Sommige gemeenten hebben de afvalinzameling uitbesteed waardoor er nood is aan opvolging.

Vanuit onze honger naar data zijn er tal van technologische hulpmiddelen ontwikkeld. Weeg- en identificatiesystemen op inzamelwagens, boordcomputers, routeoptimalisatie, vulgraadsensoren, chips, PDA’s, apps, whitelists/blacklists, datacommunicatie, toegangscontrolesystemen - ze zijn vandaag niet meer weg te denken in de afvalwereld en worden aangewend om meer data te bekomen en beter/sneller te kunnen controleren. Echter in vele gevallen zitten deze data momenteel verspreid over verschillende softwarepakketten die stand-alone geïnstalleerd zijn. Koppelingen tussen de diverse systemen zijn schaars. Hierdoor worden stamgegevens op meerdere plekken, meerdere malen vastgelegd waardoor de gegevens niet altijd even betrouwbaar zijn. Ook zal het Internet of Things (IoT) zeker een belangrijkere rol gaan spelen in de toekomst. The smart city wordt een feit.

Het managementsysteem

Dit alles maakt dat containermanagement meer is dan wat software. Het moet veel professioneler aangepakt worden. Een visie, een goed plan van aanpak en een geschikt managementsysteem zijn cruciaal om ons te wapenen voor de toekomst. Maar wat maakt nu een managementsysteem geschikt?

ci-web-artikel.pngEen goed managementsysteem is aangepast aan de noden en wensen van gebruikers.

In de eerste plaats moet het veilig en betrouwbaar zijn. Wanneer we spreken over (big) data is het natuurlijk noodzakelijk dat alle data die in het systeem komen weldegelijk gecontroleerd en juist zijn. Uitwisseling van gegevens conform de standaard Stosag zorgt er voor dat dit op een uniforme wijze kan verlopen. Ook het correct omspringen met deze data is een cruciaal element. Het komt er niet alleen op aan om alle gegevens maar één keer te verwerken en er later uitgebreide analyses op los te laten, maar ook moeten deze gegevens voldoende beschermd worden. Het nakomen van GDPR of AVG is dan ook een condicio sine qua non of een noodzaak. Vandaar dat we nu allemaal over een gecertificeerde ‘data protection officer’ moeten beschikken die hierover waakt.

In de tweede plaats moet het managementsysteem een kostenefficiëntie realiseren. Dit kan op allerlei vlakken gebeuren. Bijvoorbeeld: door routeoptimalisatie vermijden we onnodige kilometers, genereren we minder CO²-uitstoot en zijn er minder ongevallen. Een opvolging van de P90-norm zorgt voor minder risico op overbelasting bij de huisvuilmannen en -vrouwen. Een digitaal burgerportaal zorgt er voor dat burgers sneller een inzicht hebben in hun afvalgedrag zodat ze dit kunnen bijsturen en dat ze gemakkelijker in contact komen zodat alles vlotter kan verlopen. Door digitaal en dus papierloos te werken, voorkomen we fouten en winnen we aan snelheid en transparantie.

Patrick Dierickx - CEO INOVIM.jpgPatrick Dierickx, CEO van INOVIM Group:

Op de derde plaats zorgt een goed managementsysteem voor de nodige betrokkenheid van uw burgers. Door het aanbieden van de gewenste transparantie (trouwens ook een eis van de AVG) bekomen de burgers ook meer controle. Dit gekoppeld aan de juiste sensibilisering, real time verwerking, online betalings- en aanvraagmogelijkheden maakt dat burgers echt betrokken raken. En is het dat niet wat we allemaal wensen? Betrokkenheid.

Last but not least moet het managementsysteem aangepast zijn aan uw noden en wensen. In feite doen we allemaal hetzelfde maar toch doen we het allemaal net iets anders.  De nodige flexibiliteit van het systeem en van uw partner is dus vereist.

Patrick Dierickx
Patrick Dierickx is CEO van Inovim


Vakblad Afval! augustus 2018 (nummer 5)