Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 29 juni 2017

Vooral mannen en jongeren gooien oude lamp in vuilnisbak

Hoewel steeds meer Nederlanders lampen inleveren voor recycling, geeft een derde van de consumenten toe hun oude lampen nog steeds in de vuilnisbak of glasbak te gooien.

Infographic LightRec - Nationaal Verlichtingsonderzoek.pdfDat blijkt uit het ‘Nationaal Verlichtingsonderzoek’ in opdracht van stichting LightRec onder meer dan duizend consumenten. Uit het onderzoek komt naar voren dat vooral mannen en jongeren nog niet altijd weten waar een oude lamp thuishoort. Consumenten die hun oude lamp wel op de juiste plek inleveren, kiezen het vaakst voor inleveren in de winkel (45 procent), gevolgd door de milieustraat (27 procent).

Hoewel er inmiddels bij 3.600 winkels inzamelbakken staan voor verlichting, weet een kwart van de consumenten nog niet dat ook oude lampen moeten worden ingeleverd voor recycling. Daarnaast weten veel consumenten een ledlamp niet van een gloeilamp of spaarlamp te onderscheiden. “Ook op het kennisniveau valt dus nog een wereld voor ons te winnen”, aldus Gied van Hoorn, directeur van LightRec, de stichting die opdrachtgever is voor de inzameling en recycling van verlichting.

Aanschaf

De ledlamp blijkt bij aanschaf favoriet onder consumenten. Meer dan de helft van de respondenten heeft de voorkeur voor een ledlamp boven een spaar-, gloei- of halogeenlamp. Bijna 59 procent van de ondervraagden kocht als laatste lamp een ledlamp, 37 procent koopt nog het liefst een spaarlamp. Een kleine minderheid (10 procent) blijft terugverlangen naar de gloeilamp, ook al is deze nauwelijks nog te koop in de winkel. Het belangrijkste criterium bij de aanschaf is de prijs. Daarna kijkt de Nederlandse consument ook naar lichtkleur en -sterkte. Ook het energieverbruik wordt meegenomen in de afweging. Eenmaal aangeschaft, is het vooral de man des huizes die de nieuwe lamp indraait.

In het kader van het ‘Nationaal Verlichtingsonderzoek’ verrichtte Goos Marketing Research (GMR) onderzoek naar de aankoop en afdanking van verlichting onder Nederlandse consumenten. Ten behoeve van het onderzoek enquêteerde GMR een CBS-representatieve steekproef van 1.043 consumenten.