Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 01 november 2018

Subway Nederland stopt met plastic rietjes

Subway Nederland biedt vanaf 1 november 2018 geen plastic rietjes meer aan.

Het bedrijf claimt daarmee de eerste zogenoemde 'Quick Service'-restaurantketen in Nederland te zijn die geen plastic rietjes meer verstrekt. De maatregel is onderdeel van een grotere ambitie van het concern: het verkleinen van Subway’s ecologische voetafdruk. Marc van der Lee, Regional PR & CSR Director Europe: “Wij willen onze impact op het milieu minimaal houden. Daarom hanteren we het ‘no waste’-principe: ons doel is om voedselverspilling onder de 1 procent per vestiging te brengen. Dit is haalbaar, omdat we alle Subs en salades maken op het moment dat de gast ze bestelt. Meerdere keren per dag bakken we nieuw brood en vullen we ingrediënten bij. Dagelijks snijden we zoveel tomaat, paprika en komkommer als we nodig hebben. Zo hoeven we maar weinig weg te gooien.”

Sinds afgelopen juli worden de frisdrankflesjes voor de Nederlandse Subway-vestigingen in minder plastic verpakt. Deze reductie in verpakking levert een besparing op van ruim 5.400 kilo plastic. “Een mooi voorbeeld van de kansen die wij pakken om op verpakkingsgebied verbeteringen door te voeren”, vindt Van der Lee. “Voor Subway International is verpakking een belangrijk thema. Wij streven ernaar dat onze verpakkingen 100 procent recyclebaar of composteerbaar worden. Ook gaan we meer gerecyclede materialen gebruiken in ons papieren en plastic verpakkingsmateriaal. Bovendien onderzoeken we de mogelijkheden om bekertjes en plastic bakjes te recyclen binnen Subway zelf, en met partners.”