Categorie: Bedrijven | Gepubliceerd: 11 december 2018

Verkoop gerecyclede maatpakken om scale-up te financieren

De Nederlandse fashion start-ups Suittruck en Khaloom lanceren een serie exclusieve maatpakken gemaakt van 100 procent gerecycled textiel. Met de opbrengst willen ze gerecyclede stoffen betaalbaar aan de mainstream markt gaan aanbieden.

Suittruck x Khaloom square_small.jpgFoto: Khaloom & Suittrucks

Khaloom is een Nederlands-Indiase startup, onder meer opgericht door Sympany en Enviu, die textielafval in haar handgewoven stoffen verwerkt. Suittruck brengt de winkel naar de klant, door in een truck naar de klant te rijden, ter plekke maten en designs op te nemen, en de op maat gemaakte kleding een paar weken later af te leveren. Samen willen de twee bedrijven graag de productie verhogen. Ram Sellalu, creatief directeur van Khaloom in India: “Opschalen naar een volwassen bedrijf is en blijft een grote uitdaging voor start-ups. Het is een beetje een kip-ei verhaal. Om meer te produceren en grotere klanten te bedienen moeten we onze capaciteit vergroten, maar om deze capaciteitsvergroting te financieren hebben we grotere orders nodig.”

Alternatieve financiering

Rabobank erkent de uitdaging voor (toekomstige) scale-ups om risicodragend kapitaal te organiseren. Het kan hierbij gaan om traditionele investeerders, maar ook om alternatieve of nieuwe financieringsvormen, zoals crowdfunding. Khaloom en Suittruck kiezen een alternatieve financieringroute: ze verkopen vijftig exclusieve maatpakken van 100 procent gerecyclede textiel, en halen daarmee een investering op voor de nodige capaciteitsvergroting.

Rutger Vlaming, eigenaar van Suittruck: “Bij maatwerk wordt alleen geproduceerd wat echt gedragen wordt, geen verspilling. Om dit te kunnen combineren met een duurzame productie van gerecycled textiel is fantastisch. Het staat nu nog in de kinderschoenen, maar in de toekomst zal er alleen maar op deze manier geproduceerd worden.”