Categorie: Diversen | Gepubliceerd: 22 december 2020

Gevolgen sluiten Frans-Britse grens beperkt voor RDF-handel

Doordat RDF-transporten veelal ruim vóór de kerstperiode zijn ingepland, lijkt de impact van het Franse besluit om transporten uit het VK te weren mee te vallen voor de handel. Over de aanstaande brexit zijn de zorgen groter.

Robert Corijn, voorzitter van de RDF Industry Group. 

Sinds gisteren (21 december) leggen de Fransen het verkeer tussen Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk grotendeels stil uit angst dat reizigers uit Engeland het gemuteerde coronavirus meenemen. Die variant zou veel besmettelijker zijn dan andere varianten. De Kanaaltunnel werd goeddeels afgesloten en ook veerboten van Engeland zijn geweerd door de Franse autoriteiten. Volgens Robert Corijn, voorzitter van de RDF Industry Group, is de impact van het Franse besluit op de RDF-handel beperkt. “In de eerste plaats is deze situatie heel vervelend voor alle chauffeurs die vastzitten en hierdoor misschien met Kerst niet bij hun familie kunnen zijn. Voor de RDF-handel zijn de gevolgen echter klein.”

Corijn meent dat de meeste partijen in de markt hun RDF-transporten al ruim vóór de kerstperiode hebben ingepland. “Met het oog op een no-deal brexit zijn de afgelopen periode al allerlei goederen in grote volumes naar het VK gebracht”, legt Corijn uit. “De RDF-handel maakt gebruik van retourtransporten en kon dus eenvoudig veel transporten naar voren halen. Met het oog op een no-deal Brexit hebben partijen er sowieso voor gekozen om de weken rond de jaarwisseling veel minder RDF te transporteren. Iedereen is beducht voor problemen bij de grens.”

Congestie

De RDF-industrie moet volgens Corijn serieus rekening houden met problemen in de havens als het VK en de EU niet tot een brexit-deal komen. “Vooral bij Dover verwacht ik problemen”, zegt de voorzitter van de RDF Industry Group. “Er hoeven maar een paar chauffeurs hun papieren niet op orde te hebben of er ontstaat al een file. Dan zijn er in Dover maar heel weinig parkeerplaatsen. Transporteurs zijn uitgebreid gewaarschuwd en zouden moeten weten welke papieren ze nodig hebben, maar in de praktijk zal je zien dat toch niet iedereen goed voorbereid is.”

Invoertarieven

Positief is wel dat, net als bij de eerdere brexit-data, kennisgevingen gewoon kunnen doorlopen, vindt Corijn. Ook heeft de douane onlangs duidelijk gemaakt hoe ze vorm gaat geven aan de waardebepaling van RDF, wat duidelijkheid geeft over invoertarieven. “Omdat RDF een negatieve poortwaarde heeft, geeft de Douane een vracht een symbolische waarde van 1 euro, daar tellen ze vervolgens de transportkosten van de ontdoener tot de Nederlandse grens bij op en over dat totaal moet dan 6,5 procent invoerbelasting worden betaald.”

Volgens Corijn vindt de sector het een vreemde manier om de waarde van een RDF-transport te bepalen. “Logischer zou wat ons betreft zijn om uit te gaan van het (negatieve) poorttarief, daar de transportkosten bij op te tellen en dan te kijken of er een positief bedrag over blijft”, zegt hij. “Is het een negatief bedrag, dan zou het afgerond kunnen worden op 1 euro per vracht. Op korte termijn zullen we de Douane niet van deze veel simpelere werkwijze kunnen overtuigen, maar we willen hier zeker nog over in gesprek. Het invoertarief heeft geen gevolgen voor de handel in RDF – dit is een principezaak.”

Hervatting vrachtverkeer

De BBC meldt overigens dat de Franse president Macron en de Britse premier Johnson het eens zijn geworden over een hervatting van het vrachtverkeer vanaf morgen (23 december). Details hierover worden later bekendgemaakt. De omroep baseert zich op de Franse minister van Europese Zaken Clément Beaune.