Categorie: Regels, toezicht en rechtspraak | Gepubliceerd: 22 augustus 2022

Kwart van regeldrukklachten in een jaar opgelost

Het oplossen van veel klachten van MKB-bedrijven over de hoeveelheid en complexiteit van de regelgeving blijkt taaie kost voor de overheid.

Verminderen van de regeldruk die bedrijven ervaren is een prioriteit die al vele jaren bij zowel de nationale als de Europese overheden hoog op de agenda staat. Het laaghangend fruit lijkt nu wel geplukt, en dus blijven de lastige punten over waar bedrijven en overheid niet tot een oplossing komen. Een nieuwe aanpak om de regeldruk te verminderen gooit het over een andere boeg dan tot nu toe. Maar de lijst van klachten die het MKB vorig jaar juni heeft ingediend blijft aanzienlijk. Van de 84 knelpunten zijn er twaalf (een kwart) opgelost, 25 kunnen niet worden opgelost of zijn onduidelijk en 47 zijn opgepakt om opgelost te worden. Ook bepaalde delen van de afvalstoffenwetgeving leiden zoals bekend bij veel ondernemers tot ongenoegen.

Afval of niet

De aloude klacht dat de wetgeving over etikettering van afval en grondstoffen ondoorgrondelijk is, staat natuurlijk ook op de lijst van klachten van het MKB. Als oplossing wordt een nationale beschermingsaanpak voorgesteld voor het inzichtelijk maken van de randvoorwaarde voor etikettering van afval- en grondstoffen. Volgens het kabinet is dit idee opgepakt. In een overzicht over de stand van zaken staat dat er momenteel door IenW veel aandacht wordt besteed aan het verduidelijken van de regelgeving omtrent het maken van een beoordeling of er sprake is van afval of een product. Bedrijven kunnen bij vragen gebruik maken van meerdere instrumenten en hulplijnen, zoals de Helpdesk Afvalbeheer van RWS en de Leidraad Afvalstof of product. Eén van de momenteel lopende acties betreft verder het verduidelijken van de te doorlopen route (welk loket, welke regelgeving) om tot een goede beoordeling te komen door het bedrijf.

Registraties Afvalfonds

MKB-bedrijven vinden dat de overheid een tool moet maken waarmee ze makkelijk kunnen aantonen dat ze niet hoeven te rapporteren aan het Afvalfonds Verpakkingen omdat ze een uitzondering vormen op de regels. Bedrijven onder de drempel van 50.000 kilo hebben geen rapportageverplichtingen. Bij hen worden enkel gegevens uitgevraagd als er gerede twijfel is of zij boven de grens uitkomen. De overheid vindt de regeling al een voorbeeld van een zeer lastenluwe wijze van uitvoering. Desondanks spoort ze het Afvalfonds aan om met het MKB in gesprek te gaan om de regeling te verbeteren.

Verder geven de MKB-bedrijven ook als tip dat het CBS veel data opvraagt die de bedrijven ook al aan het Afvalfonds moeten leveren. Dus het zou veel handiger zijn als het CBS voor die gegevens bij het Afvalfonds aanklopt. Het CBS is dat nagegaan, maar het CBS vraagt ook informatie op over verpakkingsmaterialen die niet door het Afvalfonds geregistreerd worden. Het dubbel opvragen van gegevens lijkt zeer beperkt. Het heeft daarom weinig zin om voor de uitvraag van de statistiek bedrijfsafvalstoffen gebruik te maken van de data uit het Afvalfonds.

Puinbrekers

Vanuit de recyclingsector is een probleem met de Omgevingswet. Mobiel werkende puinbrekers vallen niet onder het voorschrift in de Omgevingswet waar reguliere puinbrekers wel onder vallen, waardoor er niet langer sprake is van een gelijk speelveld. Ondanks een handreiking van het ministerie blijft de sector ontevreden over een deel van de regels en heeft daarover een notitie geschreven. Die wordt nu beoordeeld.

UPV textiel

Zoals bekend wil de textielsector graag dat de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel een jaar later wordt ingevoerd dan 1 januari 2023, zodat de bedrijven meer tijd hebben om in de post-coronaperiode zich hierop voor te bereiden. Aan de Tweede kamer is echter toegezegd dat de invoering per 1 januari 2023 plaatsvindt, dus daarmee staat de datum vast. Bovendien is het hierdoor juist mogelijk het herstel duurzaam in te richten in plaats van eerst op de oude voet verder te gaan, vindt het kabinet.

Bronscheiding

De horeca en detailhandel vinden dat Lap3 onvoldoende aansluit bij bronscheiding. Wat precies de klacht is, wordt uit de beschrijving niet duidelijk, maar IenW heeft het wel opgepakt zo schrijft het ministerie. Er is in ieder geval een probleem met vervuilde papieren verpakkingen. Het idee is om deze te vervangen door herbruikbare verpakkingen of ervoor een retoursysteem voor in te richten.