Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 01 mei 2008

IFAT 2008 wil meer kruisbestuiving

De IFAT gaat begin mei haar vijftiende editie beleven. München krijgt er dan ruim honderdduizend water- en afvalspecialisten bij. Specialisten van de praktijk, want de mondiale beurs voor water en afval onderscheidt zich erin dat hij een echte verkoopbeurs probeert te zijn.

Weinig toeters en bellen dus rondom de Ifat. Zo is er maar één grote conferentie gedurende de week waarin de aandacht ook nog wordt verdeeld tussen water en afval. Voor de rest wel een programma met symposia van de standhouders. Maar voor een beurs met het imago van de grootste te zijn op het vakgebied steekt het toch wat karig af bij wat de concurrenten als Entsorga en Pollutec doen. Maar, zo redeneert de organisatie, de beursvloer is onze kracht en daar willen we de mensen naar toe hebben. Dat concept is vrij consequent vertaald in de organisatie; gaan veel beursorganisaties in op marktontwikkeling en trends in de branche, Ifat houdt het bij wat zij zullen presenteren, en omhangt ook dat met weinig toeters en bellen.
Het record van de vorige editie doorbreken is een wens van de organisatie. In 2005 trok de beurs meer dan 110.000 bezoekers uit 166 landen. Uit Duitsland kwamen vanzelfsprekend de meeste. Maar dit jaar verwacht men minder bezoekers uit het eigen land, en heeft men dus de werving voor internationale bezoekers fors aangetrokken. Ook in het aanbod heeft een kleine verschuiving plaatsgevonden. Het aandeel van het thema water is wat groter geworden, ten koste van afval en recycling. En ook bij deze beurs is verbreding noodzakelijk gebleken. Zo is luchtreiniging als thema erbij gekomen. Een markt die vorig jaar in Duitsland goed was voor 1,6 miljard euro en waar men veel export van hoopt te realiseren.

Ifat 2008
De opzet van de IFAT is ongewijzigd; een aantal (discussie)fora, heel veel commerciële stands en enkele lezingen. De beursvloer is zoals altijd zo omvangrijk dat het compleet lijkt. De veertien hallen van het toch al grote complex in München zijn volgeboekt. De organisatie wijst voor het succes van de beurs op het hoge aantal zakelijke overeenkomsten dat tijdens de vorige beurs is gesloten. Om dat nog verder uit te bouwen probeert ze op de beursvloer combinaties te maken om nog meer uiteenlopende partijen elkaar tegen te laten komen, kruisbestuivingen te stimuleren. Zo staan gevestigde leveranciers en technologieën naast pioniers, zal wetenschap de praktijk treffen en ontmoet industrie de investeerders. Ook de verschillende fora en voordrachten hebben deze interactie tot doel evenals de zogenaamde landendagen. Er zijn onder andere vertegenwoordigers uit China, India, Midden- en Oost-Europa, Japan, Rusland en Saudi-Arabië.

Fora en conferentie
Op de diverse fora presenteren zich de standhouders via demonstraties en lezingen. In hal B2 vinden fora over afvalbehandeling plaats. De bezoeker kan kiezen uit een twintigtal thema's. Zo is er een lezing over nieuwe technieken om oude olie te recyclen, wordt er gesproken over kansen die Spanje biedt op het gebied van afvalverwerking, en wordt vanzelfsprekend uitgebreid stilgestaan bij de winning van energie uit biomassa en afvalstoffen.
Behalve de fora is er ook de veertiende Europese Water-, Afvalwater- en Vast Afvalconferentie. Het symposium wordt tijdens de hele beursweek gehouden, maar de aandacht voor afval is beperkt tot drie dagdelen. Op maandagmiddag is het ‘Solid Waste symposium'. Pas op donderdag is afval weer aan de beurt in een dagdeel over voertuigtechniek en in de middag alweer het laatste onderwerp, recycling en de logistieke ondersteuning daarvan. Hier spreekt de enige Nederlander in het programma, Iep van der Veen, van de Vaop, over de vermarkting van oud papier uit huishoudens.

Stand VLM
Trudi van Spankeren, branchemanager van de Vereniging van Leveranciers van Milieuapparatuur en -Technieken, organiseert op de Ifat een gezamenlijke stand. "Het idee is om met zestien bedrijven op twee gemeenschappelijke stands, één in water en de andere in afval, van in totaal 216 vierkante meter op te treden, waar iedere deelnemer zich op een eigen stand kan presenteren."

filename.jpgTransport zonder stof is te zien bij EBS Conveyer.
Maarten Meulenbroek, van Meulenbroek machinebouw, staat op de stand van VLM. Deze fabrikant van afvalpersen komt met twee noviteiten: de minipers en de ondergrondse versie daarvan. "Het grote voordeel is dat wij deze persen kunnen plaatsen, daar waar vrachtwagens niet kunnen komen. De persen zijn uitgevoerd met telemetrie, zodat volmeldingen, instellingen en toegangsregistratie op afstand zijn te managen." Voor de minipers geldt dat het kantoorafval ongeveer negen maal verdicht wordt . Dit betekent dat ongeveer 27 m³ afval in de container geperst kan worden, voordat de container geleegd moet worden. Als de container vol is ontkoppelt de chauffeur de volle container van de pers, en koppelt hij gelijk een lege container aan. Hierdoor hoeft de vervoerder maar één keer te rijden. Speciaal voor het transport van de container is een auto ontwikkeld. Deze auto is zo laag dat hij parkeergarages binnen kan rijden. Er is ook een elektrohefwagentje, om de container zelfs nog door gangen en deuropeningen van 1,3 meter breed te rijden."
Ook de E-B S Conveyor van Enclosed Bulk Systems zal op de gezamenlijke VLM-stand te zien zijn. Jochen van Denzen: "Het systeem dat wij presenteren is voor het transporteren van stoffige en plakkerige materialen. Het hart is een transportband, waarop aan de buitenzijden massief rubberen, driehoekige profielen zijn gevulkaniseerd. Door de flexibele band kunnen met de E-B S Conveyor zowel horizontale als verticale bochten gemaakt worden, waardoor overstortpunten niet nodig zijn. Door de gesloten band en door het ontbreken van overstortpunten worden morsen en stofvorming voorkomen." Bij het lospunt vouwt de band open over een koptrommel en wordt het getransporteerde materiaal gelost zoals bij een conventionele transportband. Na het lossen van het product wordt de band gesloten en gekeerd zodat ook tijdens het retourtraject gemors en stof geen kans krijgen.

filename.jpgScheidingstechnologie op basis van dichtheid bij Bakker Magnetics.
Afvalscheiding
Redox Recycling Technology demonstreert haar scheidingsmachines, als ook haar totaaloplossingen voor scheiding van alle typen vast afval: van bouw- en sloopafval, industrieel en huishoudelijk afval tot compost en gips. "Dat wij innoveren blijkt wel uit de nieuw ontwikkelde ‘tracked Windshifter' voor de verwerking van afval op moeilijk toegankelijke terreinen, zoals bouw- en slooplocaties en stortplaatsen. De tracked Windshifter is een mobiele windshifter op rupsbanden, die self-supporting is door een dieselmotor. Er zijn dus geen elektrische voorzieningen nodig. Bovendien is het apparaat met een afstandsbediening te gebruiken en te verrijden", licht Reggy van den Hurk toe.
De industriële separatie-divisie van Bakker Magnetics presenteert magnetische scheidingsystemen, toegesneden op de scheiding van ferro en non-ferro uit diverse materiaalstromen. "Op de IFAT gaan we een tip van de sluier oplichten van onze nieuwe, revolutionaire separatiemethode volgens het Magnetic Density-principe. Deze technologie maakt het mogelijk om bijna alle materialen van elkaar te scheiden. Enige voorwaarde is dat de materialen een verschillende dichtheid hebben", zegt Arnold Wolthuis.
filename.jpgOBMtec laat de nieuwe horizontale verkleiner, de Peterson 4700, zien.
BOA Recycling Equipment heeft haar zakopener verder ontwikkeld tot een lijn van zakopeners. "De zakopeners zijn nu verkrijgbaar in een kleine versie van 22 kW, geschikt voor maximaal zeven ton per uur, tot een groot uitgevoerde versie van drie meter breed, met een geïnstalleerd vermogen van 110 kW", licht Marlies de Boer toe. "Ook is de archiefvernietiging verder ontwikkeld, waarbij het shredderproces is afgestemd op de rest van het proces. Materiaalaanvoer, bunkering, verwerking en persing zijn zo afgestemd dat de optimale capaciteit kan worden gehaald. Dat kan variëren van 300 kg per uur tot meer dan zes ton per uur."
Ook OBMtec presenteert nieuwe machines. De OBM Sorter 1800 is ontwikkeld om non-ferro's en ferro's te scheiden van andere materialen. Wanneer een sensor een non-ferro deel detecteert wordt deze aan het eind van de band met luchtdruk uit het overige materiaal geblazen. De Intregra Windshifter scheidt lichte van zware delen, zoals stenen uit compost of plastic uit stenen. Door toepassing van meerdere luchtstromen en transportbanden kan de machine nu ook lichte delen van minder lichte scheiden, zoals plastic uit compost. Verder is er nog de Morbark Wood Hog 3800, een horizontale verkleiner om diverse soorten houtafval te verwerken tot een verkoopbaar eindproduct. Tot slot kan de bezoeker een blik werpen op de Peterson 4700B. Deze machine is erg productief, efficiënt en eenvoudig in gebruik, zo laat OBMtec weten.

AfvalinzamelingDe Wastelift van Dijkstra urban solutions is al geplaatst in Hamburg.
Kliko-WTS presenteert de comfort MGB als container waar zowel de belader als de gebruiker profijt van hebben. "Tevens worden de nieuwste 660 en 770 litercontainer in de PLUS uitvoering gepresenteerd", zegt Elise Achterberg. Op het gebied van ondergrondse inzameling staan inwerpzuildesign en de nieuwste elektronicasystemen in de schijnwerpers. "Het KTZ-systeem wordt nu ook verder in Europa geïmplanteerd. Op het buitenterrein zal de KTZ ondergrondse zijlader gedemonstreerd worden."
Dijkstra urban solutions biedt met de WasteLift op de IFAT een oplossing om de kwaliteit van de stedelijke omgeving te verbeteren. De WasteLift verzamelt afval ondergronds en heeft een groter volume dan traditionele prullenbakken: ongeveer 500 liter. Hierdoor hoeft het afval minder vaak opgehaald te worden. Dankzij het (ondergrondse) concept is de WasteLift bovendien bombestendig.
filename.jpgDe nieuwste telg van Translift is een samenwerking met Volvo Truck en Bus Nederland.
Het Duitse Velsycon presenteert in samenwerking met het Nederlandse Translift inzamelvoertuigen met verwisselbare opbouw voor zowel voor- als zijladers. Translift laat een zijlader zien met scheidbare inzamelreservoirs. De nieuwste telg van Translift is een samenwerking met Volvo Truck en Bus Nederland, die het chassis levert. De belading is een primeur voor Nederland, zo stelt Translift. Het unieke aan deze zijlader is volgens het bedrijf dat hij twee soorten van zijbelading combineert: enerzijds de grabberbeladingen voor uitsluitend minicontainers, en anderzijds kamopname voor mini's en verzamelcontainers.
Met twee noviteiten presenteert Zoeller zich. Allereerst is er een compact en wendbaar stadsvoertuig met een opbouwvolume van twintig kubieke meter, gemonteerd op een 3-as-Econic. Het voertuig realiseert een draagkracht van ongeveer twaalf ton. Nummer twee van Zoeller op de IFAT is de Zoeller Mikro XL, een inzamelingsvoertuig met een opbouwvolume van zeven kubieke meter en een maximale draagkracht van ongeveer twee ton. Dit twee meter brede voertuig is met een Zoeller Lifter uitgerust.
Concurrent Geesink Norba Groep toont op de IFAT de Geesink en Value Pak achterladers. De GPM III heeft een gladde laadbak, een hoge verdichtingsratio en is voorzien van het Smart Pak systeem voor een brandstofverbetering tot wel twintig procent, verteltCaroline Brandsma. Er is ook een kleinere uitvoering. "De GPM Mini heeft toegang tot alle plekken waar een standaard vuilniswagen niet kan komen. De Mini is speciaal ontworpen voor het inzamelen van huishoudelijk afval en lijkt in vele opzichten op de GPM III. De geïntegreerde GCB 550 containerbelading ledigt containers tot en met 1.100 liter."


Vakblad Afval! april 2008 (nummer 3)


Auteur: Johan van Leipsig en Friso Noordhoek