Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 15 juni 2015

Geesinknorba innoveert met nieuwe lijn achterladers

Geesinknorba bestaat dit jaar 140 jaar. In deze jaren heeft het bedrijf een belangrijke rol gespeeld bij de innovatie van een efficiënte en veilige afvalinzameling en -verwerking. Een recente innovatie is GPM IV, een nieuwe lijn achterladers die het bedrijf in samenspraak met zijn klanten ontwikkelde.

_MG_7570 HR FC.jpgDe GPM IV achterlader is voorzien van de allernieuwste technologie op het gebied van besturingssystemen.

Afvalinzameling is al eeuwenlang een belangrijk aandachtspunt van gemeentes en andere overheden. Tegenwoordig produceren Nederlandse huishoudens jaarlijks 9 miljoen ton afval, terwijl bouw en industrie daar nog eens 40 miljoen ton bovenop doen. Dat vraagt om goed beleid van de overheid, maar ook om de inzet van het juiste materieel om het afval mee in te kunnen zamelen.

Geesinknorba biedt een breed scala aan afvalpersen en afvalinzamelvoertuigen voor de meest uiteenlopende applicaties. Het bedrijf zet zijn  kennis en ervaring in voor het ontwikkelen van op maat gesneden producten, voorzien van de modernste technologie om de inzameling snel, veilig en efficiënt te laten verlopen. Al de systemen van Geesinknorba worden geproduceerd in de goed uitgeruste fabriek in Emmeloord, waar echte vakmensen de producten bouwen. Het volledige proces vindt in eigen huis plaats waardoor het bedrijf flexibel is en snel kan reageren.

 

140 jaar vernieuwen

Innovatie heeft in het 140-jarig bestaan van Geesinknorba altijd een belangrijke rol gespeeld en dat doet het nog steeds. In samenspraak met de klanten heeft het bedrijf recent een nieuwe lijn achterladers ontwikkeld, de GPM IV. Deze  GPM IV achterlader is voorzien van de allernieuwste technologie op het gebied van besturingssystemen die zorgt voor eenvoudigere, veiligere en efficiëntere  inzamelroutes. Ook aan het eenvoudig onderhouden van de GPM IV is gedacht. Doordat de belangrijke componenten, zoals de oliepomp en het hydraulische systeem, eenvoudig zijn te bereiken, is het onderhoud snel en voordelig uit te voeren. Bezoekers van de Reinigingsdemodagen in Lelystad hebben de primeur en kunnen de eerste GPM IV met GEC belading aanschouwen. Later dit jaar komt ook de GPM IV KT voor het lossen van ondergrondse containers op de markt.

_MG_7510 HR FC.jpgIn de fabriek in Emmeloord bouwen echte vakmensen de producten.

Bedrijven investeren steeds meer geld in duurzame oplossingen voor afvalinzameling omdat steden vaak te kampen hebben met een ongezonde luchtkwaliteit en nijpende verkeersproblemen. Met de introductie van de LI-ON Power met geavanceerde lithium-ion technologie ziet Geesinknorba kans om de overgang naar een duurzame afvalinzameling te versnellen. Deze hybride opbouwen kunnen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat inzamelen om de stad op een verantwoorde manier schoon te houden. Deze opbouwen zijn zeer populair in grote steden zoals Amsterdam, Istanbul en Singapore.

Sinds 2013 heeft Geesinknorba het exclusieve importeurschap voor de diverse zijladers van Bucher Municipal uit Australië. Inmiddels zijn de eerste zijladers aan diverse klanten in Nederland, Italië en Duitsland geleverd. Deze zijladers bieden het gemak van een eenpersoonsbediening en ook containers die niet goed opgesteld staan, kunnen eenvoudig worden geledigd. Op deze manier kunnen afvalinzamelaars op een moderne en kostenbesparende manier het afval in de buitengebieden ophalen.

Geesinknorba heeft daarnaast diverse kraanoplossingen ontworpen voor het ledigen van onderlossende en ondergrondse containers. De KT2 bijvoorbeeld is een multifunctioneel systeem en voorzien van een beladingssysteem om twee- en vier-wielcontainers te ledigen. De meest recente ontwikkeling is de ‘dakkraan’ waarbij de kraan op het dak van de laadbak is gemonteerd. Het voertuig heeft hierdoor een kortere wielbasis die de wendbaarheid van de combinatie aanzienlijk vergroot.

Van lokale producent tot belangrijke Europese speler

De geschiedenis van Geesinknorba gaat terug naar het jaar 1875, toen Jacobus Geesink startte met het bouwen van rijtuigen en brandweerladders in een fabriek in Weesp. Vanaf 1915 richtte Geesink zich op het bouwen van eenvoudige afvalinzamelsystemen zoals de vuilniswagen voor paardentractie waarmee 2 à 3 kubieke meter afval kon worden opgehaald.

GEESINK Paard en wagen 1915.jpgDe vuilniswagen voor paardentractie uit 1915.

In de loop van de twintigste eeuw ontwikkelde het bedrijf verschillende systemen die het ophalen en verwerken van afval makkelijker en efficiënter maakten. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van de roltrommel in de jaren 30. Deze had een inhoud van maar liefst 25 kubieke meter. Echter, er mocht niet teveel afval worden geladen vanwege het gevaar dat de wagen achterover kon kippen.

In de jaren 70 kwam de doorbraak met de lancering van de GPM serie. De productiecapaciteit nam enorm toe en met de toepassing van moderne technologie nam de geboden veiligheid voor bedieners toe. Geesinknorba maakte in deze jaren een aanzienlijke groei door en richtte zich ook op andere (niet-)Europese landen. Dit proces werd versneld in 2000 met de overname van de Zweedse producent Norba. Zo ontstond Geesinknorba, een belangrijke Europese speler met een productielocatie in Emmeloord en verkoopvestigingen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Roemenië en Groot-Brittannië. Het bedrijf biedt de producten eveneens aan via distributeurs in diverse andere landen in de wereld.

Een bijzonder jaar

Voor Geesinknorba is 2015 een bijzonder jaar. Het bedrijf blikt terug op 140 jaar historie en kijkt tegelijkertijd vooruit naar nieuwe mogelijkheden en trends. Dat Geesinknorba 140 jaar bestaat, dankt het bedrijf aan al zijn relaties en het eigen personeel. Geesinknorba nodigt iedereen van harte uit om de eigen stand te bezoeken tijdens de Reinigingsdemodagen in Lelystad.

Meer weten over Geesinknorba?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website


Vakblad Afval! mei 2015 (nummer 3)