Categorie: Duurzaamheid | Gepubliceerd: 20 juli 2015

Vervangen kolen door Subcoal levert flinke CO2-winst op

Papier- en plasticafval omzetten in Subcoal en vervolgens meestoken in een kolencentrale levert meer CO2-winst op dan verbranden van die afvalstromen in een avi.

Subcoal.pngSubcoal is een alternatieve brandstof uit papier en plastic.

Als kolengestookte elektriciteitscentrales 10 procent het uit afvalstromen gemaakte Subcoal meestoken, dan vermindert de uitstoot van broeikasgassen over de gehele keten met 3 tot 7 procent.

Tot die conclusie komt CE Delft nadat ze de verbranding van Subcoal in een kolenscentrale heeft vergeleken met de verbranding van een mengsel van papier en plastic in een gewone avi. Subcoal is een alternatieve branstofkorrel die met door DSM gepatenteerde technologie gemaakt wordt uit afval van papier en kunststof. Het onderzoek is dus een vergelijking tussen verbranden van papier/plastic in een avi of na bewerking in een kolencentrale. De effecten van bronscheiding en hergebruik als materiaal is niet meegenomen.

Het onderzoek is een vervolg op een eerdere studie uit 2011 van CE Delft waarin de toepassing van Subcoal in de cementindustrie werd onderzocht.

Subcoalpellets

In opdracht van Subcoal International heeft CE Delft de klimaat- en algemene milieu-impact van het bijstoken van Subcoal in kolencentrales onderzocht. Subcoalpellets zijn gemaakt van papier-plastic afvalstromen, zoals rejects uit de papierindustrie en de resterende papier-plasticfracties uit afvalsorteerinstallaties. Met behulp van de levenscyclusanalyse (LCA) methodiek is de klimaatimpact van het bijstoken van Subcoal in kolencentrales (Subcoal-route) vergeleken met die van het verbranden van het papier-plasticafval (de grondstof van Subcoal) in een afvalverbrandingsinstallatie (AEC-route).

De Subcoal-route vermindert de CO2-uitstoot met 645-1.263 kg per ton vergeleken met de avi-route, afhankelijk van het scenario (Subcoal vervangt 100 procent steenkool of ook houtpellets). Voor kolengestookte elektriciteitscentrales betekent dit dat het meestoken van 10 procent Subcoal de klimaat ketenemissies met 3-7 procent vermindert. De totale milieu-impact van de twee routes is vergeleken met behulp van de ReCiPe-methode. De Subcoal-route scoort beter op 12 van de 18 geëvalueerde milieu-indicatoren alsook op de gewogen ReCiPe single score.

Meer weten over N+P Group B.V.?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website