Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 11 november 2022

Forse kostenstijging wegvervoer onontkoombaar

De kosten van het wegvervoer stijgen volgend jaar naar verwachting met liefst 8 tot 11,3 procent. En daar is de brandstofkostenontwikkeling dan nog niet eens in meegenomen.

De kostenstijging in het wegvervoer is niet mals, zelfs als de brandstofkostenontwikkeling buiten beschouwing wordt gelaten.
Foto: creativenature | 123RF

Reden voor de fikse stijging is dat ondernemers kampen met grondstoffentekorten, hoge energieprijzen, een sterk oplopende inflatie en een krappe arbeidsmarkt. Die krappe arbeidsmarkt resulteert in een hoger personeelsverloop, waardoor bedrijven meer kosten voor werving, selectie, en opleidingen maken. Tegelijkertijd is de noodzaak om de energietransitie te versnellen vergroot. Het heeft allemaal zijn weerslag op de kosten in het wegvervoer. Dat concludeert onderzoeksbureau Panteia in het rapport ‘Kostenontwikkeling in het wegvervoer 2022-2023, dat het opstelde in opdracht van vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie Evofenedex.

Brandstofkosten

Los van genoemde ontwikkelingen wordt de prijs van het wegvervoer ook nog eens flink opgevoerd door stijgende brandstofkosten. Een liter diesel was oktober 2022 gemiddeld 35,7 procent duurder dan in oktober 2021. De kostenstijging (inclusief brandstofkostenontwikkeling) van het wegvervoer ligt tussen de 7,9 procent en 16,7 procent in 2022. Naast diesel zijn ook de prijzen voor AdBlue, lng, gas en elektriciteit enorm gestegen. Hoe die prijzen zich volgend jaar ontwikkelen is koffiedik kijken. Niet iedereen heeft daar overigens evenveel last van de prijsstijgingen: veel bedrijven hanteren een brandstof- energieclausule om de fluctuaties in brandstof- en energieprijzen op te vangen. 

Loonkosten

Voor 2023 verwacht Panteia een loonkostenstijging van 9,37 procent. Dit percentage voor 2023 is gebaseerd op het onlangs gesloten cao-akkoord, dat in de kern bestaat uit een loonstijging van 7,5 procent, een eenmalige uitkering van 250 euro per 1 januari, een reiskostenvergoeding en doorbetaling van loon in verplichte opleidingstijd. De loonkostenstijging was in 2022 6,74 procent ten opzichte van 2021.

De kosten voor het wegvervoer vallen volgend jaar verder hoger uit door toenemende afschrijvingskosten (+ 8 procent), verzekeringskosten (8,8 procent) en koste van reparatie en onderhoud (+ 7,2 procent).

Zorgen bij afvalbedrijven

Zoals alle sectoren die transportdiensten afnemen zal de afvalsector de prijsstijging in het wegvervoer gaan voelen. Dit najaar waarschuwde onder andere de FNOI, de brancheorganisatie voor oudpapierbedrijven, al dat onder andere de kostenstijgingen in het wegvervoer bedrijven in haar achterban voor grote uitdagingen stellen.

Meer informatie

Het rapport ‘Kostenontwikkeling in het wegvervoer 2022-2023’ is voor leden van TLN en Evofenedex gratis op te vragen. Niet-leden kunnen het rapport bestellen in de Panteia-webshop voor 400 euro. Panteia produceert het rapport al sinds 2019 voor de twee ondernemersorganisaties. Daarvoor publiceerden beide onafhankelijk van elkaar een rapport. Nieuw in het Panteia-rapport is dat de kostenontwikkelingen van elektrische voertuigen dit jaar voor het eerst zijn opgenomen.