Stichting NederlandSchoon wil zich in een nieuwe campagne meer gaan richten op de positieve effecten van een schone leefomgeving.
In de aanloop naar de Landelijke Opschoondag, die morgen plaatsvindt,
ondervroeg de stichting 1147 Nederlanders over de effecten van een schone
leef- en woonomgeving. Gemiddeld wordt aan de netheid van die omgeving een
'belangrijkheidscijfer' van 8,3 gegeven, op een schaal van 1 tot 10.
Vooral van de speeltuin (8,8), het park (8,7) en het strand (8,6) vinden
mensen het belangrijk dat ze schoon zijn. Mensen waarderen de schoonheid
van hun eigen leefomgeving lager, met een 7,3. In objectieve metingen
scoort Nederland iets hoger: een 7,6.
Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat een schone omgeving ook langer
schoon blijft. Reacties van respondenten op foto's van schone omgevingen
zoals een park, speeltuin en bushalte, sluiten daarbij aan. Gevraagd naar
hun gedrag in zo'n schone omgeving gaven veel Nederlanders aan die
omgeving ook zelf schoon te houden en hun eigen rommel op te ruimen.
Dat schoon vooral positieve effecten oplevert wil Stichting
NederlandSchoon laten zien in de nieuwe campagne, waarin de effecten van
een schone straat en een schone buurt een rol spelen. Uli Schnier,
directeur NederlandSchoon,: "We kiezen bewust voor een positieve
benadering met de nadruk op het feit dat Nederland schoon is en wat daar
de voordelen van zijn. Uit onderzoek is gebleken dat een positieve
benadering veel meer effect heeft op gedrag dan wanneer je focust op het
probleem (zwerfafval)."
Morgen vindt de Landelijke Opschoondag plaats, de aftrap van de Week van
Nederland Schoon. De hele week gaan vrijwilligers aan de slag om hun eigen
leefomgeving op te ruimen.
» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website