Categorie: Ketens en markten | Gepubliceerd: 10 maart 2017

HVC zoekt naar zuiniger én veiliger inzamelvoertuig

In het gebied rond Middenmeer in Noord-Holland is HVC een proef gestart met twee nieuwe inzamelvoertuigen die ondergrondse afvalverzamelcontainers moeten legen.

HVC stelt de nodige eisen aan het ideale inzamelvoertuig. Zo moet het niet alleen zuinig en veilig zijn, maar ook wendbaar. “Heel belangrijk is dat het voertuig zo wendbaar mogelijk is omdat wij overal waar ondergrondse containers liggen, moeten kunnen komen”, stelt wagenparkbeheerder Eric van Eig van HVC. Om de kraan op het voertuig te bedienen moeten chauffeurs van HVC vele malen per dag hun cabine uit, want de bediening gebeurt naast het voertuig. Voor Van Eig reden om te letten op een lage instap.

Goed zicht

Van Eig let verder op veiligheid. Groot glasoppervlak rond de cabine en laaggeplaatste spiegels zijn daarbij een pré, maar dat alleen is niet genoeg. “Bij ons gaat veiligheid voor alles”, legt Van Eig een deel van de bedrijfsfilosofie van HVC uit. “Daarom hebben we beide voertuigen uitgerust met twee extra camerasystemen.”

HVC koos daarbij voor het CornerEye van Orlaco dat een goed voor- en zijzicht geeft op rechts. Door het beeldscherm in één zichtlijn met de rechter buitenspiegel te plaatsen, kan de chauffeur in één oogopslag zowel de hele voorzijde van zijn truck tot 7 meter en aan de rechter zijkant tot halverwege het voertuig op 5 meter bewaken.

Het andere systeem is een Backeye 360 systeem van Brigade. Dat bewaakt met vier camera’s de hele ruimte rond het voertuig zowel links als rechts, voor en achter.

Wagenparkbeheerder Van Eig: “De chauffeurs zullen het komende jaar, op verschillende locaties beide systemen testen aan de hand van een vast protocol waarna we een evaluatie zullen houden om zo tot een definitieve keus te komen.”

Minder diesel

Een andere uitdaging wordt om minder diesel te verbruiken. HVC verbruikt 4 miljoen liter diesel per jaar. In 2017 wil het bedrijf daar 8 procent onder zitten. Dat is goed voor het milieu, maar natuurlijk ook voor de portemonnee.

“Het zal nog een hele toer worden om inderdaad 300.000 liter diesel te besparen”, erkent Van Eig. “Een deel van onze chauffeurs zit nu namelijk al op een rijscore van 98 procent. Het zal dus echt ook uit het voertuig zelf moeten komen.”

VDL Translift en Haller Benelux mochten na een tender de twee inzamelvoertuigen voor de proef leveren. HVC is verplicht voor de aanschaf van nieuwe voertuigen een tender uit te schrijven.

Meer weten over HVC?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website

Meer weten over Brigade Electronics BV?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website