Categorie: Advertorial | Gepubliceerd: 09 april 2008

Innovatieve low-entry cabine voor vuilniswagens

Optimaal comfort en efficiency met Scania

Scania heeft een vrachtauto met lage instap ontwikkeld: handig voor degenen die op de wagen rijden en meerdere malen per dag moeten in- en uitstappen! Dankzij de knielmogelijkheid langs de stoeprand is de instaphoogte lager dan bij alle andere vrachtauto's in dit segment.

filename.jpg
De cabine heeft bovendien aan beide kanten brede portieren, die het in- en uit­stappen nog verder vergemakkelijken. Omdat er veel standaardcomponenten zijn gebruikt is de inzetbaarheid maximaal en zijn onderdelen snel leverbaar. Voor de volledig stalen cabine zijn standaard Scania componenten gebruikt, zodat onderdelen snel leverbaar zijn en onderhoud snel kan worden uitgevoerd. Een maximale inzetbaarheid van het voertuig is dus gewaarborgd.
Het ophalen van huis- en bedrijfsafval kenmerkt zich door krappe tijdschema's waarbij de vuilnismannen heel vaak moeten in- en uitstappen. De modellen uit Scania's nieuwe vuilniswagenserie kunnen worden gespecificeerd voor een groot aantal toepassingen, van het legen van vuilnisemmers in de binnenstad tot en met het vervoer van grote vuilcontainers. De cabine- en chassisopties zijn speciaal afgestemd op de behoeften in dit concurrerende segment.
De trucks van Scania zijn zo ontworpen dat zij de chauffeur helpen om zijn werk goed te doen. Dit komt niet alleen de verkeersveiligheid, maar ook de operationele economie ten goede. Scania's ruime cabine met lage instap wordt laag gemonteerd op het chassis, dat volledig luchtgeveerd is en voorzien is van een knielfunctie. De onderste instaptrede bevindt zich slechts 15 cm boven de grond wanneer de knielfunctie geactiveerd is. De knielfunctie wordt automatisch in werking gezet wanneer een portier opengaat terwijl de parkeerrem geactiveerd is. De 81 cm brede portieren kunnen aan beide kanten tot een hoek van 90 graden geopend worden. In de cabine met de lage vloer kunnen vier personen, die allen een eigen zitplaats met een driepuntsgordel hebben, zich gemakkelijk van de ene naar de andere kant bewegen.
De motor is voorzien van EGR (Exhaust Gas Recirculation), zodat aan de Euro4- of Euro5-emissienormen wordt voldaan zonder de noodzaak van AdBlue of extra tanks. De voertuigen zijn ook leverbaar met een 230 of 270 pk EEV-motor. EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) is de strengste emissienorm die op dit moment in Nederland door sommige gemeentes wordt toegepast. Met deze motoren is men klaar voor alle huidige en toekomstige stedenconvenanten. Momenteel kijkt Scania naar toepassingen met ethanol- en gasmotoren.

Meer informatie:
Scania telefoon 070 - 418 14 18

Vakblad Afval! december 2007 (nummer 9)