U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! december 2007
Voor en na het Algemeen Overleg Afval van de vaste Kamercommissie van VROM op 18 oktober lag op minister Cramers bureau een dikke stapel brandbrieven. IPO, Vereniging Afvalbedrijven, MRF, FNOI: alle maken zich ernstig zorgen over de nieuwe EVOA en het invoerplafond voor brandbaar restafval.
De ruim driehonderd bezoekers van het Gemeentelijk Afvalcongres op 6 november zijn niet veel meer te weten gekomen over producentenverantwoordelijkheid en Cradle to Cradle (C2C). VNG wacht nog steeds op het ene loket om te gaan praten en de workshop over C2C leverde voornamelijk kromme tenen op.
Hoe innovatief is de afvalsector? Vakblad Afval! speurt naar technologische doorbraken, zoekt de initiatiefnemers op en schat samen met hen de realisatiekansen in. Aflevering 22: biomassavergassing.
Ziekenhuizen zagen het wel zitten. Sinds kort mochten zij hun specifiek ziekenhuisafval zelf voorbewerken en afvoeren naar afvalverbranders. Monopolist Zavin kreeg daarmee concurrentie. Althans, zo leek het. Nu blijkt dat ziekenhuizen hun voorbewerkte afval aan de straatstenen niet kwijtraken. Toch weer naar Zavin dus.
Hoewel de standaardopleiding nog zeker niet uit beeld is, kiezen steeds meer afvalbedrijven voor opleidingen op maat. De standaard opleidingen voldoen te weinig aan hun eisen. Personeel opleiden kost veel geld, dus als je het doet, moet je het goed doen.
Bij de handhaving van milieuregels maakt het bevoegd gezag regelmatig gebruik van de last onder dwangsom. In oktober heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State twee interessante uitspraken gedaan over de vraag wanneer een last onder dwangsom opgelegd mag worden.
Scania heeft een vrachtauto met lage instap ontwikkeld: handig voor degenen die op de wagen rijden en meerdere malen per dag moeten in- en uitstappen! Dankzij de knielmogelijkheid langs de stoeprand is de instaphoogte lager dan bij alle andere vrachtauto's in dit segment.
Markt en overheid; het onderwerp is weer helemaal terug op de agenda. Overheden en bedrijfsleven komen elkaar weer vaak tegen op momenten dat in ieder geval één van de partijen dat niet verwacht of wenselijk vindt. Dat is op dit moment vooral het bedrijfsleven, zo bleek ook op het jubileumcongres van De Meerlanden.
Toenemende milieueisen, de komst van de Euro5-motor en de keuze tussen achter- en zijladers zijn de belangrijkste trends voor afvalinzamel- en transportvoertuigen. De Bedrijfsauto-RAI, die vorige maand plaatsvond, bood een goed moment om de nieuwste uitvindingen en trends eens op een rijtje te zetten en wellicht een korte blik in de toekomst te werpen, bijvoorbeeld met het idee van vuilniswagens die op ethanol rijden.
Ik heb ontzag voor gezag. Of dat een goede eigenschap is weet ik nog steeds niet. Het hangt een beetje van de gezaghebber af. Als de gezaghebber gezag uitstraalt of hééft - hoe zeg je zoiets - ben ik geneigd daar gevoelig voor te zijn. Maar waar zit 'm dat gezag eigenlijk in? Waar bestaat het uit? Mag je dat vragen? Ik loop nu mijn kamer uit en vraag het de eerste de beste collega.
Ditmaal een recente uitspraak van het Gerechtshof Leeuwarden in een strafzaak over het zonder vergunning transporteren van wasmachines. Alles draaide om de vraag of het hier afvalstoffen betrof.
“Een stimulans om iets vernieuwends neer te zetten.” Zo typeert Mario Brons, manager recycling bij Van Vliet Contrans de MIA/Vamil-ondersteuning voor een nieuwe afvalopwerkingsinstallatie. De installatie haalt alle herbruikbare materialen eruit en is uitgerust met een camerasysteem voor de scheiding van papier en kunststof. Aan het eind resteert hoogcalorisch materiaal, geschikt voor de productie van energiepellets.