Categorie: Circulaire activiteiten | Gepubliceerd: 19 oktober 2018

Attero verwerkt 1 Mton bodemas in Dak van Drenthe

Attero heeft de miljoenste ton bodemas verwerkt in het Dak van Drenthe. Dit is een 800 meter lange zichtwal die de afscheiding vormt tussen de Vam-berg, die is bedoeld voor recreatie, en een deel waar Attero de komende jaren nog afval mag storten.

Paul Ganzeboom verwerkt 1 miljoenste ton bodemas.jpgCEO Paul Ganzenboom van Attero rijdt bodemas naar de zichtwal.
Foto: Attero

CEO Paul Ganzenboom van Attero verwerkte donderdag 18 oktober de miljoenste ton bodemas op het Dak van Drenthe. De bodemas is opgewerkte grondstof afkomstig van de afvalenergiecentrale.

Aanleiding voor het Dak van Drenthe is de wens van de provincie Drenthe om zich te ontwikkelen tot fietsprovincie van Nederland. Hiervoor is een deel van de stortlocatie van Attero, de Vam-berg (Vuil Afvoer Maatschappij) in Wijster omgebouwd en geschikt gemaakt voor fietsen en wandelen. 

Het Dak van Drenthe is een zichtwal waarin sinds eind 2017 dagelijks tussen de 150 en 250 vrachtwagens worden gelost, wat neerkomt op 5.000 tot 8.000 ton per dag. De planning is dat de wal in december 2019 vol is en in 2021 wordt afgedekt en opengesteld. 

Col du Vam

Langs het Dak van Drenthe en op de hellingen van de Vam-berg wordt een fietsroute aangelegd. De Drentse gedeputeerde Henk Brink nam donderdag de eerste fase van het fietsparcours in gebruik. Deze route is ruim 2 kilometer lang met een stijgingspercentage van tussen de 8 en 13 procent. De grond voor de Vam-berg komt onder meer van grondbanken van Attero in Wijster en Wilp.

De Vam-berg is omgedoopt tot 'Col du Vam', een naam waarmee niet iedereen blij is, meldt RTV Drenthe. Adriaan Helmantel, trainer bij Sunweb en afkomstig uit Assen, is kritisch. "We zijn toch nog gewoon in Drenthe?!? Heel mooi project, maar geef dat dan ook een mooie Drentse naam. Of hou het bij Vam-berg...", laat hij weten op Twitter.

 

 

 

 

Meer weten over Attero BV?

» Bekijk de profielpagina op AfvalOnline of ga direct naar de website