U bent hier: Uitgaven »Vakblad Afval!
Uit de inhoud van Vakblad Afval! mei 2025
In een context waarin de Europese plasticindustrie het toch al moeilijk heeft om te verduurzamen én concurrerend te blijven, gaat het met de huidige plannen van de overheid helemaal mis in de plasticketen. “De kurk waar de transitie naar een circulaire plasticketen op drijft is de productie, maar dat besef dringt niet overal bij de overheid door”, waarschuwt Drea Berghorst, directeur van Plastics Europe Nederland.
Een lange levensduur van afvalinzamelcontainers wordt steeds belangrijker, zegt Gerard de Kimpe van VConsyst. De dienstverlener biedt daarom een goede en ruime service om producten een langere levenscyclus te geven. Een voorbeeld hiervan is het 'refurbishen' van de containers.
Omdat hoogwaardig verwerken van afvalstromen duur kan zijn, mogen recyclingkosten van 205 euro per ton of hoger als 'te duur' worden aangemerkt. Deze grenswaarde heet het recycletarief. Bij het bereiken van deze waarde mag een recycler een afvalstroom laagwaardiger verwerken. Stimuleert het recycletarief de hoogwaardige recycling dan wel voldoende?
De grootste afvalverbrander van Europa blijft in publieke handen. Of het ook de grootste blijft, is de vraag. Komende tijd werkt AEB hard aan haar toekomst. De Amsterdamse politiek blijft verdeeld over het nut, de functie en haar relatie met haar afvalverwerker.
Op 14 en 15 mei vinden weer de ReinigingsDemoDagen (RDD) plaats, de tweejaarlijkse beurs voor de afval- en reinigingsbranche. Bezoekers komen om te leren over de nieuwste innovaties en trends, en natuurlijk om te netwerken. In dit artikel stellen een aantal deelnemende bedrijven zich voor en vertellen waarom zij aanwezig zijn.
Neem en vermaal oud textiel, voeg er (gerecycled) polyester aan toe en maak er garen van. Van deze garens maakt textielbedrijf Vodde sinds 2021 sokken en inmiddels - op aanvraag - ook andere kledingstukken. “In Tilburg testen we, in Zuid-Europa en Azië vindt de productie plaats.”
De Wet vrachtwagenheffing is op 1 januari 2023 in werking getreden. De vrachtwagenheffing heeft de overleg- en tekentafels verlaten en mag voor het eerst buitenspelen. We gaan een spannende testperiode tegemoet. Alles voor het milieu!
De transitie naar de circulaire economie zat al in zwaar weer. Nu komt daar nog eens de geopolitieke onrust bovenop. De Europese Commissie wil daarom de Europese economie sterker maken en lijkt de voorwaarden die nodig zijn voor de circulaire transitie, te hebben afgezwakt. Gaat de circulaire economie er op deze manier komen?
In zijn transitie van afvalstoffentransporteur naar leverancier van secundaire grondstoffen wil Rova zich verzekeren van een hoge kwaliteit van deze grondstoffen. Vorig jaar moest een proef zorgen voor minder vervuiling in het pmd-afval, inmiddels is gft aan de beurt. “We willen structurele excessen gaan voorkomen.”
Staatssecretaris Chris Jansen lijkt het aan Europa en de coalitie over te laten om de hete kolen van de circulaire economie uit het vuur te halen. Doortastende besluiten van hem laten in ieder geval nog even op zich wachten.
Directeur public affairs bij Renewi, Eindhoven
Veel gemeenten handhaven fors op het bijplaatsen van afval. Den Haag is daar al jarenlang een goed voorbeeld van. Meestal vindt de rechter dat de gemeente de boete terecht heeft uitgedeeld. Maar bij goed verweer is dat geen uitgemaakte zaak.
Onafhankelijk worden en zorgen voor eigen grondstoffen. Dat was de boodschap tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie die donderdag 20 maart plaatsvond in Leeuwarden. Naast de uitreiking van de traditionele Circular Awards, kende deze editie ook enkele primeurs.